
Om du har ett företag behöver du naturligtvis fler kunder. Just marknadsföring är en del av företagandet som många företagare tycker är lite jobbigt. Ett billigt och effektivt sätt att marknadsföra ditt företag är genom en blogg.
Marknadsföring
Marknadsföring är viktigt för att få nya kunder och kunna utveckla ett företag. Det kan också vara riktigt roligt, särskilt när det görs på ett smart och innovativt sätt. Det som är bra med marknadsföring med en företagsblogg är att det är så billigt. Just nu är det många företag som går på knäna och skulle behöva investera i reklam, men som på grund av coronapandemin inte har råd med det. Om du är i den situationen kan du ta ett fördelaktigt företagslån hos qred.com/se/ – då slipper du både bindningstider och startavgifter.
Din företagsblogg
En bra företagsblogg kan nå både nya och gamla kunder. Men du måste blogga på rätt sätt. Den första fråga du måste ställa dig är vilken kunskap som dina kunder brukar googla efter. Skriv ner flera frågeställningar som de kan ha, både avancerade frågor och mycket enkla. Skriv sedan artiklar utifrån frågeställningarna. Om du är frisör kan du ha en rubrik som “Skapa snyggaste festfrisyren” eller “Hitta din hårtyp”. En bilverkstad kan skriva om hur man kollar oljan och byter däck. En advokatbyrå kan ge grundläggande tips vid köp på Blocket. Rejäl kunskap som folk har nytta av. Om du arbetar praktiskt, som frisör eller bilmekaniker, bör du visa hur man gör genom steg-för-steg-artiklar. Kort text och sedan en tydlig bild på varje moment. När dina presumtiva kunder sedan letar efter kunskapen så kommer de surfa in på din sida. Bra gör-det-själv-artiklar blir också ofta delade på sociala medier, vilket kommer att hjälpa dig mycket. Det spelar ingen roll vad ditt företag håller på med, praktiskt eller teoretiskt, så kan du skriva bra artiklar där du ger dina kunder svar på olika frågor. Din företagsblogg bör också vara mycket professionell. Du kan ha en bild på alla som jobbar på firman, men skippa “roliga” saker som inlägg om fredagsfika. Låt kunskapen stå i fokus, så kommer kunderna att upptäcka dig.