Kanske har du märkt av trenden att allt fler bloggare väljer att ha egna nyhetsbrev? Det finns många skäl till att man väljer att bygga upp en egen e-postlista med följare – här har du fyra av dem!

1. Bloggaren kan bjuda ännu mer på sig själv
Eftersom det brukar vara så att bara de mest trogna följarna prenumererar på ett nyhetsbrev är plattformen ett bra sätt för bloggaren att bjuda på sig själv.

2. Bloggaren kan lyfta fram vad som är på g
Nyhetsbrevet är dessutom ett ypperligt sätt att lyfta fram vad som är på g, och detta kan innebära allt från uppdrag till händelser. Om du skickar brevet vecko- eller månadsvis skulle du kunna sammanställa dina fem mest lästa blogginlägg under veckan eller månaden. Om du ska föreläsa eller hålla i kurs någonstans kan du även lyfta detta i nyhetsbrevet.

3. Bloggaren kan göra reklam för sina kurser
Många bloggare har egna e-kurser, och i sina nyhetsbrev gör de ofta reklam för kursverksamheten. Om du säljer en produkt eller tjänst är att göra regelbundna e-brevutskick till din mest hängivna målgrupp ett ypperligt sätt att locka fler deltagare. Du bör dock inte vara för säljfokuserad. Gör reklam, men var samtidigt generös med din kunskap. Skriv en kort guide till den färdighet du även kommer lära ut genom kursen för att ge ett smakprov på vad du kan erbjuda.

4. Bloggaren kan göra reklam för andra
De flesta bloggnyhetsbrev brukar avslutas med några köptips på sådant som ligger bloggaren varmt om hjärtat. Det går alldeles utmärkt att koppla nyhetsbrevet till ett affiliatekonto genom vilket du skapar så kallade adlinks.

Det här var alltså fyra skäl till att bloggare har nyhetsbrev. Givetvis finns det ännu fler anledningar och det viktigaste inför att du skapar ett eget brev är så klart att du stakar ut din egen riktning.