Om du har goda kunskaper kring vin kan det vara en bra affärsidé att starta en egen blogg om ämnet. Det är många som är intresserade av att läsa recensioner om vin, få mer information om hur man utför en vinprovning och andra ämnen på området. Du kan också enkelt förvandla din blogg till en passiv inkomst där dina tidigare inlägg fortsätter att generera inkomst även när du inte arbetar.

Med en vinlåda från Vinoteket har du en bra utgångspunkt när du ska påbörja ditt bloggande. Här hittar du unika viner som du kan recensera, till exempel en vinlåda som har tio olika viner till ett oslagbart pris. Välj bland sorter som prosecco och rosé från många välkända märken. När du väljer din vinlåda kan du utgå från pris, tema eller geografiskt område. Här finns en guldgruva för din blogg som du kan återkomma till gång på gång för nytt bloggmaterial.

Blogg för marknadsföring

En blogg är ett bra verktyg för marknadsföring, och du kan snabbt nå ut till nya läsare genom att också posta inläggen på sociala medier. Lägg till marknadsföring via Google Ads och Facebookannonser, så kommer du snart ha byggt upp en större läsarskara. För att få fler besökare kan du också försöka hitta de frågeställningar som din målgrupp är intresserad av, till exempel “test av de bästa vinerna”. Därefter kan du utgå från de mest populära termerna som målgruppen söker efter på Google och skriva bloggposter om dessa.

Vinblogg och podd

Under coronapandemin exploderade intresset för vin, och allt fler började också laga mat hemma när de inte kunde gå ut på restaurang. Ema Wiksten driver podden Vintugg som också har en tillhörande blogg och Instagramkonto. Hon började intressera sig för vin när hon var i tjugoårsåldern och upplever nu även ett ökat intresse bland folk i sin egen ålder. Tidigare har vin varit en mansdominerad bransch där äldre och högutbildade män drivit vinkulturen framför sig, och skapat en större svensk etablering. Nu är allt fler tjejer utbildade sommelierer och har vin som yrke. Ema Wiksten kände sig ofta exkluderad i början när hennes intresse för vin startade. Det fanns många termer att hålla reda på och hon kunde inte titta på en vinlista för att ta reda på vad hon skulle beställa. Numera ser hon en mer inkluderande tonalitet där fler och fler vågar ta reda på mer om vin, vilket är spännande. Vinet har varit centralt i människans samhällen under århundraden menar Ema, vilket innebär att det behöver finnas till för alla.